
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2020] EWHC 3121 (QB) 
 

Case No: QB-2019-002482 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 20/11/2020 

 

Before : 

 

MR JUSTICE NICOL 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 Walter Tzvi Soriano Claimant 

 - and -  

 (1) Société d’exploitation de l’Hebdomadaire le 

Point SA 

(2) Marc Leplongeon 

Defendants 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

David Sherborne (instructed by Rechtschaffen Law) for the Claimant 

Jonathan Price (instructed by Ince Gordon Dadds LLP) for the Defendants 

 

Hearing dates: 10
th

 November 2020 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

............................. 

 

MR JUSTICE NICOL 

 

 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

Mr Justice Nicol :  

1. This is the trial of a preliminary issue as ordered by Master Eastman. 

2. The Claimant is an English businessman. 

3. The first Defendant is the publisher of a French-language weekly called ‘Le 

Point’. It also publishes an on-line version of the magazine at 

https://www.lepoint.fr. 

4. The 2
nd

 Defendant is a journalist employed by the 1
st
 Defendant. 

5. The claim arises over an article published in French in ‘Le Point’ on 21st June 

2019, under the headline, “United States: Israeli Agent targeted by Russian 

interference investigation” (or “Etats-Unis: un agent Israelien vise par 

l’enquete sur l’ingerence russe”) 

6. The claim form was issued against the defendants on 17
th

 July 2019. The claim is 

in libel and relies on the publication of the article in the hard copy edition of ‘Le 

Point’ and the publication of the same article on the website. The claim was first 

served on 23
rd

 August 2019. Although that service was said to have been 

deficient, the alleged defect was remedied.  

7. Particulars of Claim were served on the same date or followed on an unspecified 

date in July 2019. 

8. As required, the Particulars of Claim in paragraph 3 quote the words complained 

of in their French original. 

9. As the Claimant was also obliged to do, he pleaded in paragraph 5 of the 

Particulars of Claim what is said to be a ‘true and literal translation’ of the words 

complained of into English. 

10. The natural and ordinary meaning which the Claimant attributes to the words 

complained of is as follows, 

‘The Claimant is a dangerous and unscrupulous secret agent with close 

connections to Donald Trump and his circle of advisers and the KGB, who 

knowingly uses illegal and “offensive” information gathering techniques 

(such as mobile data interception) and was responsible for spying on the 

Israeli police who were investigating charges against Prime Minister 

Benjamin Netanyahu.’ 

11. The time for the Defence has been extended and no Defence has been served, but 

the Defendants have suggested that the words complained of have the following 

natural and ordinary meaning, 

‘The Claimant is a private security and intelligence consultant and there are 

grounds to investigate whether he has directly or indirectly used surveillance, 

military methods or data interception technology in his work; whether he was 

involved in the surveillance of police officers investigating President 

Netanyahu; and whether he was involved in Russia’s attempt to interfere in 

the 2016 election in the USA.’ 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

12. So far as meaning is concerned, the only evidence which is admissible is the 

words complained of and their context (if relevant). It is different so far as the 

first part of the preliminary issue is concerned. The correct English translation of 

the words is a proper subject of expert evidence and Master Eastman made 

directions for such evidence. I accept (as did Mr Price for the Defendants) that 

what matters is the natural and ordinary meaning which would be given to the 

words complained of by a French speaking reader. To some extent, therefore, the 

experts are able to assist on the second part of my task (the determination of 

meaning) as well as the first (the correct translation of the article), but I agree with 

Mr Price that the experts’ role is limited. I must be alert to see that they do not 

exceed it. In saying this, I am not intending to be critical of Dr Labeau or 

Professor Marnette-Piepenbrock. Each responded to the instructions which they 

were given.  

13. The translation included in the Particulars of Claim is contentious. The 

preliminary issue which Master Eastman ordered to be tried was in two parts: 

i) To the extent not agreed between the parties, the correct English 

translation of the words complained or in paragraph 3 of the Particulars of 

Claim. 

ii) The single meaning or single meanings of the words complained of in 

paragraph 3 of the Particulars of Claim. 

14. In accordance with Master Eastman’s directions I have the report commissioned 

by the Defendants of Professor Sophie Marnette-Piepenbrock dated 15
th

 June 

2020, the report commissioned by the Claimant of Dr Emmanuelle Labeau  dated 

2
nd

 July 2020 (wrongly dated as 15
th

 June 2020 in the hearing bundle index) and 

the Joint report of the experts dated 18
th

 September 2020. Neither party wished to 

cross examine the other side’s expert and the reports therefore stood as their 

evidence (with, of course, the joint report). 

15. In paragraph 5 of the Joint Report: 

i) The experts agree that the translation of the article by the Claimant (I 

assume in the Particulars of Claim) contains a number of inaccuracies. 

ii) All the corrections suggested by Professor Marnette-Piepenbrock are 

accepted. 

iii) With a qualification (see below) it would be fine for the Court to refer to 

the translation of Madame Huret-Morton. I attach as Annexe 2 Madame 

Huret-Morton’s translation of the article in question (with paragraph 

numbers added for ease of reference). 

iv) The qualification is that the word ‘relais’ (see paragraph 17 of the 

translation) should not be translated as ‘networks’ but as ‘middlemen’ (Dr 

Labeau) or ‘go-between’ (Professor Marnette-Piepenbrock). 

16. I attach as Annexe 1 to this judgment a copy of the Joint Report of the experts. 

Without diminishing the importance of the remainder of the Joint Report, it 

included the following.  



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

‘6. It is agreed that, in his article, the journalist uses several methods to 

show that he is reporting information rather than stating undisputed 

facts or directly expressing his own views. As one would in English, he 

uses reported discourse and quotation marks as well as expressions such 

as “selon X” or “d’après X” (according to X) to mark that distance. In 

addition, he also uses a linguistic strategy specific to French, the 

conditionnel journalistique (press conditional). 

7. From a linguistic point of view it is noted that M. Leplongeon (i) 

evokes a number of sources, presented as reliable, provides quotes and 

(iii) exerts caution in his claims as shown by the use of distance 

markers such as ‘selon X’ or ‘d’apres X’ (according to X). The form of 

the article thus suggests a measured approach. 

8. It is acknowledged that all articles using quotes – and the one under 

discussion, as any, not more or less – run the risk of taking words out of 

context unwillingly or on purpose. When the original quote is in a 

foreign language, there is the added risk of mistranslation. Overall, 

when compared to their original English sources, the quotes in the 

French article were found to be accurately translated but Dr Labeau 

noted that one was truncated. Mr Leplongeon signals that the 

information presented in the article comes from external sources by 

attributing opinions to their authors. This is conveyed by two 

prepositions, ‘selon’ (5 occurences) and ‘d’apres’ (1 occurrence) that 

can both be translated as ‘according to’. Those authors are identified 

when referring to precise documents, such as the Senate’s letter of 

summons. However the sources invoked with ‘selon X’ or d’apres X’, 

which are presented by the journalist as well informed and reliable, are 

not identified - with the exception of a newspaper. From an inquisitive 

journalist’s point of view, reasons for not identifying one’s sources can 

be varied. This might be to protect the source but in some cases it might 

also reveal that the source is not reliable [footnote: The Defendants’ 

expert understands that the precise reasons for not naming journalistic 

sources are outside the scope of her report. However, the Claimant’s 

expert considers it as part of her instructions “to analyse an article 

authored by Marc Leplongeon and published in ‘Le Point’ on 21
st
 June 

2019 and to comment on its meaning and its likely impact on a native 

French readership.”  

17. The first part of my task has been considerably eased by the agreement between 

the experts. Neither party disowned that agreement and, as will have been seen, 

Master Eastman required me to determine the correct English translation ‘so far as 

it was not agreed’. 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

18. Consequently, I adopt the translation of Madame Huret-Morton with the 

following qualifications: 

i) The experts are agreed that the word ‘relais’ has not been correctly 

translated as ‘networks’. The joint report of the experts settles on 

‘middlemen’ as the correct translation of ‘relais’. I also adopt the 

translation of that word. 

ii) The use of the conditionnel journalistique has no ready equivalent in 

English as the experts agree. They also agree that it may be used to 

convey uncertainty of three types: (a) modal (indicating some 

degree of uncertainty about the piece of information); (b) evidential 

(indicating the piece of information comes from a discourse other 

than the speaker) or (c) Alethic (indicating that the speaker does not 

responsibility for the utterance). Mr Price for the Defendants 

submitted that I should accept that its use in this article was (a) i.e. 

modal. Mr Sherborne submitted that it did no more than convey the 

English term ‘allegedly’ or ‘reportedly’ and so came squarely 

within the repetition rule by which a publisher cannot escape 

liability for what has been published by adding such words. This 

tips into the second part of my function i.e. to determine the single 

meaning or meanings of the words complained of. The best I can do 

at this stage is to adopt the linguistic translation as ‘reportedly’ (as 

indeed Madame Huret-Morton does) but with a note to myself that 

further refinement may be necessary at the stage of determining 

meaning or meanings. 

iii) The third remaining area of dispute concerns the word ‘offensives’, 

the feminine plural form of the masculine adjective ‘offensif’. The 

experts are agreed that this does not mean ‘causing offence’; there is 

another French word for that, ‘offensant’.  The joint Report says at 

paragraph 18, 

‘Dr. Labeau does not agree with Professor Marnette-

Piepenbrock’s suggestion that “offensif” does not have a 

meaning including the seme (meaning component) of aggression 

on the basis of the etymology of the word and its definitions and 

synonyms in a range of dictionaries. Professor Marnette-

Piepenbrock maintains that the word can be used in sport or 

military jargon without the specific meaning of aggression. 

However, as mentioned above, both experts agree that the use of 

quotes by Mr Leplongeon indicates that the choice of the word is 

not his.’ 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

19. I turn to the issue of meaning. The parties are agreed that the relevant principles 

of law were summarised by Nicklin J. in Koutsogiannis v Random House Group 

[2020] 4 WLR 25. I will apply these principles. 

20. I note first that the Claimant relies on what is said to be the natural and ordinary 

meaning of the words complained of. It is in relation to such a meaning that 

Nicklin J. explained the relevant principles of law. The natural and ordinary 

meaning is contrasted with a true innuendo i.e. a meaning which the words bore 

by virtue of knowledge possessed by certain readers. In this case the Claimant 

does not rely on a true innuendo. That, in turn, has a bearing on some of Dr 

Labeau’s comments. She explains, for instance, that the term ‘barbouze’ 

(translated as spy or spook) would be understood as conveying a pejorative 

meaning to a French speaker in part because of its association with the Algerian 

war. Again, Dr Labeau refers to the association which a French reader might draw 

from a film from 1937 called ‘L’Etrange Monsieur Victor’. However, reliance on 

such matters would be dependent on the Claimant establishing that at least some 

readers of the article knew of these external facts. As I have said, that is not a task 

which the Claimant has undertaken since he relies exclusively on the natural and 

ordinary meaning of the words complained of.  

21. The meaning of the words complained of may be affected by their context. In his 

skeleton argument for the present hearing, Mr Sherborne argued that was the case 

here. He referred to the other articles which had been referred to in the words 

complained of and for which hyperlinks had been provided (at least in the on-line 

version of the article). For the Defendants, Mr Price objected to these other 

articles being relied upon. He submitted that such matters should have been 

pleaded, but they were not. He said that the first notice the Defendants had had of 

the Claimant’s reliance on these other articles was when they received Mr 

Sherborne’s skeleton argument, the day before the trial of the preliminary issue. A 

further difficulty was that the other articles were all in French and there was no 

English translation of them, let alone an agreed translation. 

22. In my view, there was force in both of Mr Price’s objections. However, in the 

course of his oral submissions, Mr Sherborne said that the Claimant wished to 

rely only on the words complained of. Those included what was said about the 

other articles in the words complained of. He was not inviting me to look further 

at the referenced articles themselves. Limited in this way, I agree that course is 

open to the Claimant, indeed, I did not understand Mr Price objecting to him 

doing so. This limited use of the cross-referenced articles also meant that it was 

unnecessary to consider whether the hard copy of the article (if such there was) 

also included an equivalent ready means of accessing the referenced articles and 

(if it did not) the potentially different meanings of the on-line version of the 

article and the (alleged) hard copy version. 

23. The parties agreed that, while I had not been asked to determine whether the 

words complained of were defamatory at common law, if they were not, at least, 

arguably defamatory at common law, the Claimant would have no cause of action 

in relation to them and the meaning would be of no legal consequence. 

24. In the course of his submissions, Mr Price also said that there had been no hard 

copy article and none had been produced. However, that is a matter which the 

Defendants will be able to plead in due course. Master Eastman did not require 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

that matter to be examined. I am concerned with what is pleaded in paragraph 3 of 

the Particulars of Claim. The pleading is that those words were published in hard 

copy and on-line. After determining the correct translation of the French into 

English, my task is to consider the natural and ordinary meaning of those words. 

25. I can summarise the differences between the parties’ meanings in this way: 

i) Whether the words complained of meant that the Claimant was guilty of 

the matters in question (i.e. Chase level 1) or whether they meant that 

there were reasonable grounds to investigate whether he was so guilty (i.e. 

Chase level 3). 

ii) Setting i) aside, whether the words meant that the Claimant was 

‘dangerous’. 

iii) Whether the words meant that the Claimant was ‘unscrupulous’. 

iv) Whether the words meant that the Claimant was a secret agent. 

v) Whether the words mean that the Claimant had close connections with 

Donald Trump and his circle of advisors, and, if so, whether that was 

arguably defamatory at common law. 

vi) Whether the words meant that the Claimant had close connections with the 

KGB. 

vii) Whether the words meant that the Claimant had knowingly used illegal 

information gathering techniques. 

viii) Whether the words meant that the Claimant had used ‘offensive’ 

information gathering techniques, such as mobile data interception. 

ix) Whether the words mean that the Claimant was responsible for spying on 

Israeli police who were investigating charges against Benjamin 

Netanyahu. 

26. Although it is useful to identify these points, as both parties reminded me, I need 

to consider the article as a whole and how it would be understood by the ordinary 

reader of the French text. 

27. Mr Sherborne submitted that, in determining the meaning of the article, I should 

bear in mind the following, 

i) The intention of the publisher was irrelevant. That was a matter which I 

should bear in mind particularly when considering the impact of the ‘press 

conditional’ tense. 

ii) This was an example of where the defamatory impact of the publication 

was the greater because of those with whom the article associated the 

Claimant. It was a ‘Rogues Gallery’ effect. 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

iii) As the Defendants accepted, the repetition rule meant that they could not 

avoid liability for what they published by attributing the defamatory 

allegation to some other person. 

iv) Paragraph 1 cast the Claimant as a spy or spook. He was not portrayed 

simply as a businessman or security consultant. 

v) It was said that he had been summoned to the US Senate. Since he had had 

to be summoned that implied involvement in wrongdoing. 

vi) Paragraph 3 spoke of him using ‘offensive’ methods. According to Dr 

Labeau, that imported an element of aggressivity. The ordinary reader 

would have understood his offensive cyber methods as illegal. 

vii) Paragraph 5 referred to the Claimant using Circles Bulgaria, ‘one of whose 

specialties is making technology to intercept mobile data.’ The 

interception of mobile data was plainly a reference to hacking which, Mr 

Sherborne said, was plainly illegal. 

viii) Paragraph 8 says that Benjamin Netanyahu was forced to deny a 

connection with the Claimant (see also paragraph 2). 

ix) Paragraph 10 says, ‘The man seems particularly displeased when the 

media link him to a number of Russian oligarchs. And for good reason ...’ 

Mr Sherborne submitted that this was a good example of the Rogues 

Gallery effect. It indicates to the reader that his connection with Russian 

oligarchs is something disreputable and which he would wish to hide from 

the media. 

x) Paragraph 11 spoke of the Claimant being summoned to give evidence 

before the US Senate. That suggested that he had not given evidence 

voluntarily about Russian interference. 

xi) Paragraph 12 said that the Senate wanted him to give evidence about his 

connections with President Trump’s circle of advisers and whether Israel 

had influenced the election. 

xii) Paragraph 15 is part of a section on Oleg Deripaska. It is said that at times 

the Claimant and Mr Deripaska met in London ‘accompanied by their 

respective advisers among whom figures Evgeny Fokin, a former KGB 

agent.’ 

xiii) Mr Sherborne submitted that only a naive reader would regard the article 

as meaning no more than that there were grounds to investigate these 

matters. There was at least a Chase level two (reasonable grounds to 

suspect) if not Chase level 1 (guilt). 

28. On the Defendants’ behalf, Mr Price argued, 

i) It was too simplistic to see the press conditional as an example of the 

repetition rule. 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

ii) The Defendants were not relying on the intention of the publisher, but 

what the reader would understand was that the use of that tense had been 

chosen deliberately in place of the present tense because what was being 

presented would be understood as something other than a concluded fact. 

iii) In deciding the impact of the press conditional tense, it was important to 

consider the tense in combination with other features. There were other 

markers which the ordinary reader would understanding as distancing the 

writer from a simple assertion that these were true facts, such as denials. 

29. I recognise that I am not bound to adopt either party’s contentions as to meaning 

(though I cannot find a meaning more defamatory than that pleaded by the 

Claimant).  But in my judgment the Defendants have correctly identified the 

natural and ordinary meaning of the words complained of with certain changes 

30. Thus, I find that the words complained of meant, 

The Claimant is a spy or a spook and there are grounds to investigate whether 

he has directly or indirectly used surveillance, military methods or data 

interception technology in his work; whether he was involved in the 

surveillance of police officers investigating President Netanyahu; and 

whether he was involved in Russia’s attempt to interfere in the 2016 election 

in the USA. 

31. My reasons are as follows; 

i) The agreed translation of the article includes the terms ‘spy’ and ‘spook’. 

It will be a matter for future consideration whether those terms are 

defamatory at common law, but they are at least arguably so. Both terms 

may imply the use of covert methods and it is arguable that a reader would 

regard that as derogatory so as to lower the Claimant in the eyes of right-

thinking members of society generally. I have explained that the Claimant 

has not relied on a true innuendo. He cannot, therefore, rely on the 

association which some French readers might draw with the Algerian war. 

However, Dr Labeau gives other reasons why the term ‘barbouze’ would 

be regarded as derogatory by the ordinary French reader. In my judgment 

that is sufficient for me to conclude that the application of that word might 

be defamatory at common law. 

ii) I consider that the reference to Donald Trump and his circle of advisers is 

not arguably defamatory. Even if the words complained of did include the 

allegation that the Claimant had such a connection, it would not therefore 

be legally significant. 

iii) I also consider that it was not legally significant for the article to say (as it 

did) that the Claimant had attended meetings with a former KGB agent, 

Evgeny Fokin who was said to be one of his advisers. There are a number 

of reasons for this conclusion. It is said only that the Claimant attended 

meetings with Mr Fokin. The article does not say anything further came of 

the meetings. Further, Mr Fokin is described as a former KGB agent. That 

says little about his present activities. The article says nothing about the 

nature of the advice which he gave to the Claimant. 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

iv) I do not accept Mr Sherborne’s ‘Rogues Gallery’ argument. In my 

judgment none of those with whom the Claimant is said to be associated 

(at least what is said of the nature of the associations) significantly 

changes the meaning from what I have held it to be. 

v) I agree with Mr Price that the article was at Chase level 3. The natural and 

ordinary meaning is that there were grounds to investigate, but, I find, the 

natural and ordinary meaning is not more than that. As the experts agree, 

at several points the author has used the ‘press conditional’ tense. That is 

one of the devices by which a French reader would recognise that the 

author was conveying uncertainty about the truth of what is being stated. I 

recognise that the ‘press conditional’ tense may be used in the three ways 

which the experts have identified. In my view, however, the reasonable 

French reader would understand the journalist to be using it to convey the 

‘modal’ meaning. Of course, the journalist’s actual intention is nothing to 

the point when determining the natural and ordinary meaning. My 

conclusion does not contravene that principle. What I am concerned with 

is the meaning which the French reader would take away. In my view, he 

or she would take away the message (from the press conditional and the 

other devices used in the article) that the journalist does not add his own 

endorsement to the allegations about the Claimant’s activities. As for the 

other devices, I have in mind those identified by Professor Marnette-

Piepenbrock. Nor do I consider that this conclusion is contrary to the 

repetition rule. As Mr Price analysed in his skeleton argument, the impact 

of the repetition rule and the different Chase level meanings was 

considered by Nicklin J. in Hewson v Times Newspapers Ltd. [2019] 

EWHC 650 (QB) at [35]-[42]. It was not the Defendants’ case that the 

defamatory sting of the article was entirely neutralised, but an article could 

be written in such a way that it conveyed no more than a Chase level 3 

meaning. In my view that was the case here.  

vi) I do not accept that the word ‘offensives’ imported a meaning of illegality 

or aggressivity. Dr Labeau’s opinion that it did was influenced by the 

article’s use of hyperlinks and illustrations, but, as  I have said, Mr 

Sherborne relied only on the words in the article itself, not on the content 

of the other articles refenced in it or for which hyperlinks were given. The 

words complained of do not include any illustration in the article itself.  

Professor Marnette-Piepenbrock disagrees that the word ‘offensives’ 

connotes illegal activity or even aggressivity. She notes that its use has 

expanded beyond its military origins and is now deployed, for instance, in 

sport and management terminology. Taking account only of what is 

relevant, I prefer her opinion to that of Dr Labeau. I do not accept Mr 

Sherborne’s submission that other elements of the article lead to a different 

conclusion. Even in conjunction with the references to Circles Bulgaria in 

paragraph 5, I do not accept that the ordinary reader would understand the 

author to be saying that the Claimant had been involved in illegal activity. 

vii) I do not accept that the defamatory sting of the article was added to 

because it said that the Claimant had been summoned to give evidence at 

the US. Senate hearing. The reasonable reader would know that there may 

be many reasons why someone is not willing to testify voluntarily but will 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

do so if compelled. I do not consider that this arguably adds to the sting of 

the libel. 

viii) Beyond what I have said already, I do not accept that the words 

complained of had the meaning contended for by the Claimant or any of its 

elements. 

Annexe 1 

The Joint Report of the Experts 

 

Executive summary 

1. This report is prepared by the parties’ expert witnesses in the field of 

linguistics.  It is intended to comply with Part 35.12 of the Civil Procedure 

Rules. That provision reads, 

 

“(1) The court may, at any stage, direct a discussion between experts for the 

purpose of requiring the experts to – 

 (a) identify and discuss the expert issues in the proceedings; and 

 (b) where possible, reach an agreed opinion on those issues. 

 (2) The court may specify the issues which the experts must discuss. 

 (3) The court may direct that following a discussion between the experts they 

must prepare a statement for the court setting out those issues on which – 

  

 

(a) they agree; and 

 (b) they disagree, with a summary of their reasons for disagreeing. 

 (4) The content of the discussion between the experts shall not be referred to at 

the trial unless the parties agree. 

 (5) Where experts reach agreement on an issue during their discussions, the 

agreement shall not bind the parties unless the parties expressly agree to be bound 

by the agreement. 

 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

2. The requirement to provide this joint report derives from paragraph 3(c) 

of the Order for Directions of Master Eastman dated 24th February 2020 as 

varied by consent between the parties’ legal representatives. 

 

3. Dr Labeau is instructed by the Claimant. Professor Marnette-Piepenbrock 

is instructed by the Defendants.  

 

Introduction 

4. Dr Labeau and Professor Marnette-Piepenbrock had a without prejudice 

meeting on 12 August 2020 and then wrote the present joint report. 

 

Points of agreement 

5. It is acknowledged that the translation provided by the claimant contains 

a number of inaccuracies. All the corrections mentioned by Prof. 

Marnette-Piepenbrock in her report are accepted. In addition, it is agreed, 

as suggested by Dr  Labeau, that relais should not be translated as 

‘networks’ as proposed by Mrs Huret-Morton, but should rather be 

translated by ‘middlemen’ (or possibly ‘go-between’ as later suggested by 

Prof. Marnette-Piepenbrock). Pending that correction, it would therefore 

be fine for the Court to refer to Mrs Huret-Morton’s translation, which 

also has the advantage of keeping with the paragraphs structure of the 

original French article. However, the claim revolves around the French 

original and its impact on the original readership. 

 

6. It is agreed that, in his article, the journalist uses several methods to show 

that he is reporting information rather than stating undisputed facts or 

directly expressing his own views. As one would in English, he uses 

reported discourse and quotation marks as well as expressions such as 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

“selon X” or “d’après X” (according to X) to mark that distance. In addition, 

he also uses a linguistic strategy specific to French, the conditionnel 

journalistique (press conditional). Markers such as the press conditional 

and expressions like “selon X” (according to) do not only report utterances 

but also modalise their enunciation, i.e. they express the speaker’s attitude 

about the truth, the reliability or the degree of certainty of what is being 

spoken about. 

 

7. From a linguistic point of view, it is noted that Mr Leplongeon (i) evokes a 

number of sources, presented as reliable, (ii) provides quotes and (iii) 

exerts caution in his claims, as shown by the intensive use of distance 

markers such as “selon X” or “d’après X” (according to X). The form of the 

article thus suggests a measured approach.  

 

8. It is acknowledged that all articles using quotes – and the one under 

discussion as any, not more or less - run the risk of taking words out of 

context unwillingly or on purpose. When the original quote is in a foreign 

language, there is an added risk of mistranslation. Overall, when 

compared to their original English sources, the quotes in the French article 

were found to be accurately translated, but Dr Labeau noted that one was 

truncated. 

 

9. Mr Leplongeon signals that the information presented in his article comes 

from external sources by attributing opinions to their authors. This is 

conveyed by two prepositions, selon (5 occurrences) and d’après (1 

occurrence) that can both be translated in English by ‘according to’. Those 

authors are identified when the claimant and his lawyer are quoted or 

when referring to precise documents such as a senate letter of summons. 

However, the sources invoked with “selon X” or “d’après X”, which are 

presented by the journalist as well informed and reliable, are not 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

identified – with the exception of a newspaper. From an inquisitive 

journalist’s point of view, reasons for not identifying one’s sources can be 

varied. This might be to protect their sources but also in some cases it 

might also reveal that the source is not reliable.1 

 

10. As linguistic experts, Dr Labeau and Prof. Marnette-Piepenbrock note that 

the journalist does not assert the information he presents in the indicative 

present, which would ‘verify’ (etymologically: make true) it but chooses to 

use the conditional, which allows three readings that both experts 

presented in their reports:  

a. Indicating some degree of uncertainty about the piece of 

information (the Modal use)  

b. Indicating that the piece of information originates from a discourse 

other than the speaker's (the Evidential use)  

c. Indicating that the speaker does not take responsibility for the 

utterance (the Alethic use)  

 

11. According to reading (a), the conditional can be used when you do not 

know for sure whether the information is true or not. However, it is only 

one of the possible interpretations of the use of the conditional in this 

article. There is no way to know for sure which of the three readings the 

writer favours. It is impossible to translate that ambiguity in English. The 

translation by Mrs Huret-Morton using ‘reportedly’ is accurate but 

conveys reading (b), through which the author does not indicate his 

opinion about the information. The French conditional could as accurately 
                                                 

1The Defendant’s expert understands that the precise reasons for not naming journalistic 

sources are outside of the scope of her report because it is a legal concept, not a linguistic one. 

However, the Claimant’s expert considers it a part of her instruction “to analyse an article 

authored by Marc Leplongeon and published in Le Point on 21st June 2019, and to comment on 

its meaning and its likely impact on a native French readership.” 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

be translated by ‘allegedly’, thus favouring readings (a) and (c), through 

which the author would express doubt about or question the statement.  

 

12. As mentioned above, both experts agree that the journalist’s careful use of 

the press conditional was not accurately translated by the Claimant. 

 

13. In any case, the use of the so-called press conditional clearly shows that 

Mr Leplongeon is distancing himself from his sources/information, but the 

reason for this (genuine objectivity or desire to cover one’s back while 

conveying unverified claims) cannot be assessed. 

 

14. It is not within the experts’ remit to assess Mr Leplongeon’s level of 

research and evidence in his article, and they have no linguistic means to 

assess the research he has carried out. Mr Lepongeon’s choice of linguistic 

devices suggests a measured approach. By using the conditionnel 

journalistique (press conditional), Mr Leplongeon gives the reader the 

opportunity to question the veracity of the information he reported. The 

experts can only concord on the formal care taken by the journalist, but 

are unable to assess the reliability of the article’s contents. 

 

15. With regard to the word ‘offensives’, the quotation marks can indicate (i) a 

verbatim quote and possibly (ii) the non-endorsement of a quote by the 

writer, i.e. Mr Leplongeon. When using that punctuation mark, Mr 

Leplongeon indicates that the choice of word is not his. On the basis of the 

text, it is not possible to attribute the term to a specific author, beyond ‘not 

Mr Leplongeon’. It is possible that Mr Leplongeon might consider the 

term inappropriate but this cannot be deemed certain.  

 

 

Points of disagreement 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

16. Despite acknowledging that Mr Leplongeon adopts a measured approach, 

Dr Labeau notes that all of the sources but one (a newspaper) invoked by 

Mr Leplongeon to support his accusations cannot be identified, which, in 

her view, leaves a less favourable impression about the contents of the 

article. In her view, the linguistic study of the article does not allow her to 

claim that its contents are accurate and well-researched any more that it 

allows her claim they are not. Prof. Marnette-Piepenbrock does however 

point to the fact that Mr Leplongeon also balances some of his quotes with 

reactions and quotes from W. Soriano, his lawyers or other relevant 

sources (e.g. Roman Abramovich’s assistant) which are in line with the 

journalist’s general use of distancing strategies such as the press 

conditional. Dr Labeau disagrees and considers that the reactions from W. 

Soriano and his lawyer mentioned in the article do not allow to present 

their point of view but reinforces their negative image: they refuse to 

comment (“Walter Soriano refuse tout commentaire”), they decline to 

justify their claims (“Me Shlomo Rechtschaffen a cependant refusé de 

nous dire ce qui était faux dans l’article du site d’information américain”), 

they are uncooperative (“L’avocat de Walter Soriano se refuse désormais à 

tout commentaire: ‘Vous ne nous avez pas fourni une version de l’article 

que vous comptez publier, et nous ne sommes donc pas en mesure de le 

commenter’”) and even threatening (“nous vous recommandons 

fortement”, “il n’hésite pas à attaquer”).2 

 

                                                 
2
 Translation of the above excerpts (by Mrs Huret -Morton): “Walter Soriano refuses any 

comment ”; “Shlomo Rechtschaffen, however, declined to tell us what was false in the article 

published by the U.S. news site” ; “Walter Soriano's lawyer has since declined to comment, 

stating, ‘You have not provided a copy of the article you intend to publish and we are thus in no 

position to comment on it.’"; We strongly recommend not taking part in it” ; “he would not 

hesitate to file suit ”. 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

17. While it is agreed that Mr Leplongeon makes a skilful use of the methods 

journalists have at their disposal to present information without vouching 

for it and that the accumulation and frequency of linguistic markers 

expressing distances suggest that the journalist uses them strategically, Dr 

Labeau sees this strategy as possibly giving a misleading impression of 

objectivity while Prof. Marnette-Piepenbrock sees it as intended to express 

a balanced report of information. 

 

18. Dr Labeau does not agree with Professor Marnette-Piepenbrock’s 

suggestion that ‘offensif’ does not necessarily include the seme (meaning 

component) of aggression on the basis of the etymology of the word and 

its definitions and synonyms in a range of dictionaries. Professor 

Marnette-Piepenbrock maintains that the word can be used in sport and 

military jargon without the specific meaning of aggression. However, as 

mentioned above, both experts agree that the use of quotes by Mr 

Leplongeon indicates that the choice of word is not his. 

 

19. Dr Labeau included in her report a multimodal analysis taking into 

account the images and hyperlinks provided in the online version of the 

French article. In her opinion, those elements can contribute to the online 

reading experience and may contribute to the development of an 

unfavourable perception of the claimant, while Professor Marnette-

Piepenbrock saw these items as excluded from the Court’s brief. 

 

Summary 

20. In conclusion, the experts agree on the careful linguistic strategies of 

modalisation and distanciation used by the journalist in the French article 

but they slightly disagree on their purpose. They disagree on the possible 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

perception of the article by the readers and on the need to analyse the 

images and hyperlinks in the text. The experts also agree to recommend 

Mrs Huret-Morton’s translation, save that relais should be translated as 

‘middlemen’. 

 

Statement of Truth 

The parties’ expert witnesses believe that the facts stated in this joint report are 

true. They understand that proceedings for contempt of Court may be brought 

against anyone who makes, or causes to be made, a false statement in a 

document verified by a statement of truth without an honest belief in its truth. 

Dr Emmanuelle Labeau, for the Claimant 

Dated:   18th September 2020 

 

Professor Sophie Marnette-Piepenbrock, for the Defendants 

Dated:   18th September 2020 

 

 

Annexe 2 – Translation of the article by Madame Huret-Morton 

United States: Israeli agent targeted by investigation into Russian 

interference 

Walter Soriano, a security consultant, was summoned by the U.S. Senate owing to his ties 

to Russia and Donald Trump's entourage. 

By Marc Leplongeon 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

Published on 21/06/2019 at 06:07 I Le Point.fr 

(picture) 

 

His influence is such that we allocated space for him last February in our special edition on 

"the return of the spies" and spooks of all sorts. Four pages of revelations about Walter 

Soriano, a perfect stranger who in a few years became one of the world's most powerful 

business intelligence agents. Close to Benjamin Netanyahu and a number of businessmen, in 

particular Russian billionaires, Soriano was summoned last April by the United States 

Senate, as part of its probe into Russian interference in the American elections. 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

For a better understanding, let's go back a few years. In 2017, several Israeli media outlets 

reported that police officers responsible for corruption investigations targeting Benjamin 

Netanyahu, the Jewish state's Prime Minister, believed they had been placed under 

surveillance. The name of Walter Soriano surfaces. A man with connections, particularly in 

intelligence and orthodox Jewish circles, Soriano is the head of USG Security Limited, a 

security firm based in London, a few steps from Buckingham Palace. 

Also see EXCLUSIVE. Business intelligence: the mysterious Mr Soriano 

The power of a network 

The man nurtures a veritable culture of secrecy to the extent that no official photographs of 

him exist. According to Israeli newspaper Globes, the agent has carved out a strong reputation 

among wealthy businessmen and is reported to not balk at using methods called "offensive", 

thanks to his contacts in the Israeli army and at Israeli cyber security firms. The world's 

mighty reportedly employ his services to investigate competitors in the event of business 

disputes, for example, or judicial enquiries. 

Ruth Parasol, who sits atop an immense fortune and an online gambling empire, 

PartyGaming, used his services when, in 2006, she was under investigation by the U.S. 

Department of Justice (DoJ). Also, in England, real estate developers the Candy Brothers 

were accused by a competitor of having used Soriano's company, USG Security Limited, to 

spy on him — something never proven — according to a legal document found by Le Point. 

According to one of our sources, Walter Soriano reportedly uses a network of sub-contractors 

in his service missions for billionaires, so as to never appear in the limelight, such as a 

company called Circles Bulgaria, one of whose specialities is making technology to intercept 

mobile data. Contacted, the person concerned said through his lawyer that this information 

was "incorrect". 

An influence in football circles 

According to a very knowledgeable source inside the international intelligence-gathering 

community, Walter Soriano reportedly has within a few years become the right-hand man of 

many oligarchs. A sort of "super-consultant" for Russian billionaires. According to our 

sources, Dmitri Rybolovlev, who heads AS Monaco, the principality's football club, 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

employed him — as we reported in February — to investigate Yves Bouvier, an art dealer, as 

well as personalities tied to the football world. A world he knows well: Walter Soriano was 

Diego Maradona's agent and was once tasked with finding him a coaching position in the 

Premier League. 

Although Walter Soriano did not want to comment on that information, it was confirmed to us 

by another oligarch in the person of Roman Abramovich, the owner of Chelsea FC. While 

several media outlets assert that Soriano was employed on several occasions by the 

businessman to settle business disputes, Roman Abramovich assured us through his assistant 

that their relations were limited to football during the time Soriano was an "agent". 

The right-hand man of oligarchs? 

In 2017, the Globes newspaper's reporting about alleged spying on investigators in charge of 

probes targeted at Benjamin Netanyahu went unnoticed in Europe and the United States, but 

caused a scandal in Israel. The case was of such magnitude that Benjamin Netanyahu was 

compelled to deny on Facebook any connection to Soriano, while Soriano, who fiercely 

denied having played any role in the case, decided to sue Raviv Drucker, a star Israeli 

journalist who had dared to name him in a TV broadcast. The lawsuit was perceived by the 

person concerned as an attempt to muzzle the press, as reported by Israeli news site The7eye, 

which was also sued! 

Walter Soriano, who abides by being discreet, has indeed made up his mind to sue any 

publication that would bring up his secret activities. The7eye site paid the price, as did 

Richard Silverstein, an American blogger who reported the entire story in English. Richard 

Silverstein, who just won a decisive legal battle (as he tells here), was the target of a $75,000 

lawsuit by Soriano for defamation and reputational harm. 

The man seems particularly displeased when the media link him to a number of Russian 

oligarchs. And for good reason... 

Soriano summoned by the Senate in probe on Russian interference 

On Wednesday 5 June, the U.S. news site Politico reported that Walter Soriano had been 

summoned last April to appear at a closed hearing by the Senate committee investigating 

Russian interference. The letter of summons addressed to Soriano — and of which Le Point 

was able to be apprised — was written by Richard Burr, Republican Senator from North 

Carolina, and Mark R. Warner, elected Democrat from Virginia, just a few days after special 

prosecutor Robert Mueller issued his report ruling out the indictment of the American 

president. 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

The letter was particularly instructive. It requested Walter Soriano to provide all his 

communications from 16 June 2015 to date with a number of Russian, American and Israeli 

personalities and companies. In substance, the Senate was asking Walter Soriano to explain 

his connections to almost all of Trump's staff during Trump's 2016 electoral campaign, from 

Paul Manafort, Trump's campaign manager, and Steve Bannon, Trump's spin doctor, to David 

Bossie, the Republican candidate's deputy campaign manager, and Erik Prince, a 

businessman close to Trump. 

Oleg Deripaska in the crosshairs 

In its letter sent in April, the Senate also wanted to question Walter Soriano about Israeli 

intelligence companies, including among them Psy-Group, Black Cube, Wikistrat, and Orbis 

Business Intelligence. The latter company was founded by Christopher Steel, a former British 

spy who was the first to report potential Russian interference in the American electoral 

process. The enquiry later showed that Steel had been paid by the Democratic National 

Committee to conduct his investigations. 

In concrete terms, the Senate was curious about whether or not Israel had played a role in the 

election of Donald Trump as head of the United States through persons and companies who 

gravitate around Russian billionaires, as is the case of Walter Soriano. That's why the upper 

chamber of the American Congress is particularly interested in Oleg Deripaska. Dubbed the 

"aluminium king" by the press, Deripaska is blacklisted in the United States, with the U.S. 

Treasury Department accusing him of having played a role in Russian interference in the 

presidential campaign, which he has always denied. 

Soriano is considered by the intelligence-gathering world as one of Oleg Deripaska's most 

reliable consultants. According to a source very familiar with the case, the two men know each 

other personally and meet, at times in London, accompanied by their respective advisers, 

among whom figures Evgeny Fokin, a former KGB agent. Another independent consultant, 

who for a time worked for Wikistrat and whose father was a member of the FSB, Russia's 

internal intelligence gathering service, is reported to have served as Deripaska's intermediary. 

Contacted, the consultant, who asked not to be named, expressly denied this. 

A network of subcontractors 

The boss of USG Security Limited also reportedly offered private security missions in London 

to Oleg Deripaska's entourage, including his father-in-law, Valentin Yumashev, who was part 

of Boris Yeltsin's corps of bodyguards. Soriano was also named for his connections to the 

British financier, Nat Rotschild, an adviser to Oleg Deripaska. Those two men made headlines 

in 2008, when festivities aboard a yacht off Corfu in the presences of George 



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

Osborne, a Conservative Party figure and David Cameron's former Chancellor of the 

Exchequer, were made public. 

The presence in the UK of numerous Russian billionaires and their business circle contacts, 

some of who have backgrounds in the world of intelligence gathering, is a matter taken very 

seriously by Britain's internal security services. This is particularly so since the Skripal case, 

named after a man, a former double agent who was poisoned in March 2018 in Salisbury under 

mysterious circumstances, and is today in recovery after a long stay in the hospital. 

Walter Soriano declines to comment 

Asked about his relations with Russian billionaires, Shlomo Rechtschaffen, Soriano's lawyer, 

told us without further details that his client was currently the target of a "campaign" to 

denigrate him. "We strongly recommend not taking part in it," he concluded. The lawyer made 

it clear to us that he would not hesitate to file suit against media outlets disseminating 

"rumours" and "false statements", noting that he had already written to Politico, which in early 

June first reported Soriano's summoning by the Senate. 

Shlomo Rechtschaffen, however, declined to tell us what was false in the article published by the 

U.S. news site. Contacted, Natasha Bertrand, who wrote the article, told us that she had 

personally not heard about a court summons. A bluff by an agent expert in destabilising? Walter 

Soriano's lawyer has since declined to comment, stating, "You have not provided a copy of the 

article you intend to publish and we are thus in no position to comment on it." Meanwhile the 

investigating Senate committee declined to say whether Walter Soriano replied to the summons 

and whether or not he appeared before that American body. 

  



MR JUSTICE NICOL 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

 


